Lars Våler-eide Global Money konkurrerte en rekke ganger mot Propulsion

Hva skjer?

Speditør og hesteeier Lars Våler reagerer sterkt på håndteringen av den mye omtalte Propulsion-saken. 10 måneder har gått og ingen ting har skjedd. Her er hans mening om saken:

«Svensk Travsport


For meg som hesteeier og allment veldig glad i travsport, er det frustrerande hvor lag tid Svensk Travsport (ST) bruker i utredning av Propulsion-saken Da Alessandro Gocciadoros stallmann musbrukte sin pisk, reagerte ST raskt med et halvt års utelukkelse, og den reaksjonen tok bare én uke.

Nå er det gått ti måneder siden Sveriges største dopingskandale ble avslørt, og ingenting har hendt. Propulsions eiere er dømt til å betale tilbake 26 millioner kroner til ST, men det skjer ingenting, og Redéns hester starter i parti og minutt. Hva om jeg bestrider neste faktura fra ST? Får mine hester starte da, eller blir de ilagt startforbud? Det skal være likhet for loven, eller?

Jeg har og har hatt hester hos en rekke ulike trenere i Sverige. Robert Bergh sende i høst en sms og lurte på om jeg ville kjøpe hest på auksjon. Jeg sa som sant var at at jeg ønsker ikke kjøpt flere hester i Sverige, før jeg vet hva som skjer i Propulsion-saken. Etter dette har jeg kjøpt hester som jeg har i trening utenfor Sverige, blant annet i Norge, men jeg kjøper ikke hest i Sverige før ST viser at de kan håndtere Propulsion-saken på en måte som gir tillit til at travselskapet er rettferdig overfor alle aktører og att hensynet til treneransvaret tas på alvor, og ikke som nå.

Daniel Redén

Jeg kan ikke forstå at når den første antydningen om at Propulsion var nervesnittet, så hvorfor kontakter ikke Daniel Reden USA og sjekker om dette stemmer eller ei. Det ville vel de fleste gjort i en slik situasjon. Ikke bare slå seg med ro med at dette er feil. For det var det jo ikke.

Daniel Redén sitter som direktør i et selskap der han til Expressen uttaler at han ikke vet hvem som eier. Det er jo utrolig! Jeg eier selv og sitter i styrer i selskap, men våger jo ikke å sitte i et selskap der jeg ikke vet hvem som er eier.

I saken om Redén og Propulsion er det jo rart at den som man tror eier selskapet – eller ikke? – kan dukke opp i vinnersirkelen. Er det som eier, eller Redéns innbudte kompis?!

Det er heller ikke tillitvekkende at Daniel Redén ikke har uttalt seg en eneste gang  av det jeg kan se – om denne sakens konkrete innhold. Det er merkelig!


Travsportsjournalister


Travsportsjournalistene forstår jeg ikke. Her har man en sak man ikke burde la hvile. Men likevel stilles ikke et eneste kritisk spørsmål til Daniel Redén. Ikke ett! Redén blir intervjuet hver eneste uke, men det er kyss, klapp og klem. Ingen spør ham om Sveriges største dopingskandale noen gang. Istedet blir han ukritisk hyllet og valgt til Årets trener for 2020, uten av journalistene synes det er rart, eller stiller spørsmål ved det. Hva tenker de? Er de lydige pudler uten baller? Og hva sier og tenker de andre trenerne i Sverige om dette? Det er stort sett – med noen hederlige unntak – stille. Man gjør som strutsen og stikker hodet i sanda.

Propulsion-saken er ikke bare en skandale i seg selv, men også i måten den håndteres på av Svensk Travsport og miljøet. Det er flaut og skammelig.»

Lars Våler, Årjäng