Trav24 login

Glemt passord?

 

Meny

 

Katastrofestart ble sluppet av gårde

Sport
Del:  

Kveldens åttende løp på Bjerke kan brukes som et kroneksempel på hvordan en hovedstarter ikke skal opptre. Fire hester var på plass bak bilen når starten gikk. I reglementet som vi har sakset 

inn under her står det tydelig at startvognen skal settes sakte i bevegelse. Den gikk på ingen måte sakte. 

Videre står det at Hovedstarteren avgjør om ekvipasjene ved fremkjøring til startstedet er på plass ved 100 meters-merket. Hvis ikke kan dette medføre omstart og/eller sanksjon. Hovedstarteren skal anstrenge seg for å få hestene/ponniene avgårde i riktig posisjon.

Når så den nye Hovedstarteren, Kristian Borud, mener at de to som er på plass (nummer 7 og 8) når bilen ruller blir straffet om han avblåser starten så mener vi at Borud selv har misset grovt. Han skal anstrenge seg for å få hestene/ponniene avgårde i riktig posisjon. Det gjorde han ikke på noen måte her. 

Det blir som å si at man ikke burde blåst omstart for dårlig volting heller fordi øvrige deltagere som ikke volter feil da blir straffet!

Dette er et spill hvor det satses millioner av kroner hver dag. Da kan man ikke servere slike avgjørelser. Kristian Borud må få sjansen til å vokse inn i oppgaven, ingen tvil om noe annet men det blir satt et voldsomt fokus når man skal erstatte en legende som Finn Dotsetsveen. Det er ingen enkel jobb og det er heller ikke rettferdig mot Borud å kaste ham inn i rollen på landets hovedbane etter den brå avskjeden til Dotsetsveen. 

Farten på startbilen har vært et samtaleemne tidligere også etter at de nye starterne overtok. Borud selv sa i dag at man kjører manuelt og ikke på faste program. Det er også merkelig. Har man et program slik at det skal bli likt så er det merkelig å ikke benytte det. 

Fra Bjerkes side skulle ikke dette bli et problem, funksjonærer er enkel å erstatte har det blitt sagt. Finn og Åge Dotsetsveen ba om å få dekket mellomlegget dem ville tape fra sin opprinnelige jobb når man begynte med fransk lunsj til nye tider på mandager. Det var uaktuelt og 40 års trofast tjeneste ble hilset takk og farvel uten så mye som et klapp på skulderen. Bjerkeledelsen mente tydeligvis at de skulle være glad for å jobbe der selv om det innebar tap av inntekt i tusenkronersklassen hver løpsdag. 

På dette feltet kan man ikke si at Arnliot Heltberg behandler Bjerke som et travsportsmekka eller landets hovedbane. Her gjelder det å stå på kravene og drite i kvaliteten. 

Svært mange har allerede meldt sitt savn for brødrene fra Hakadal som tilsammen har jobbet et helt liv på Bjerke. 

§ 11-3 Startmetoder

Følgende startmetoder benyttes:

  1. Voltestart.

    Det kan starte maksimum 12 hester fra en distanse, og maksimum 7 hester i samme rekke. Så snart hestene/ponniene er på plass på startstedet gir hovedstarteren signal til start. Starten skal foregå rett frem i det startspor og den startboks hesten/ponnien er tildelt, og hestens nese må ikke overskride startlinjen før første bokstav i kommando-ordet "kjør" annonseres.

    Hester/ponnier med startspor i andre rekke skal være en ekvipasjelengde bak startlinjen. Volting skjer etter de til enhver tid gjeldende regler.
    Dersom hest blir strøket, rykker de øvrige hestene/ponniene inn i nærmeste ledige spor. Dette får ingen innvirkning på sammensetning av voltene.

  2. Autostart.
    Det kan starte maksimum 8 hester i første rekke i sulkyløp, og maksimum 10 hester i samme rekke i montéløp. I montéløp kan det ikke starte hester i annen rekke.

a. På kommando-ordet ”ett minutt til start” kjører/rir deltakerne til oppsamlingsstedet som er inntil ca. 100 meter fra det sted hvor startvognen er plassert.

  1. På gitt signal kjører/rir deltakerne frem mot startvognen i sine tildelte startspor, og startvognen settes sakte i bevegelse.
  2. De første 100 meter kjøres i moderat fart. Farten økes jevnt frem til startstedet, og når startvognens vinger passerer startlinjen kommanderes "kjør". Startvognen øker så farten mest mulig og kjører bort.
    Deltakerne i første rekke skal ved passering av 100 meters merket slutte helt opp til startvognen rett bak vingens felt for vedkommende startspor. Deltakerne med startspor i annen rekke skal på samme tidspunkt slutte opp til rygg på hesten foran, i henhold til bestemmelser for ordning av hester ved autostart.

    Hovedstarteren avgjør om ekvipasjene ved fremkjøring til startstedet er på plass ved 100 meters-merket. Hvis ikke kan dette medføre omstart og/eller sanksjon. Dersom en kjører/rytter bevisst holder hest/ponni tilbake fra startvognens vinger, eller skifter spor etter at 100 meters-merket er passert og fram til start, skal sanksjon ilegges.

  3. Etter at fremkjøring til startstedet er begynt, kan oppnådd fart på startvognen ikke settes ned, unntatt ved de tilfeller da starten avbrytes.
  4. Etter 100 meters-merket kan hovedstarteren i spesielle tilfeller avbryte starten etter skjønn. Hovedstarteren skal anstrenge seg for å få hestene/ponniene avgårde i riktig posisjon. Starten skal ikke avbrytes selv om en hest/ponni er ute av trav under fremkjøring til startstedet eller i startøyeblikket. Dersom en hest/ponni blir strøket, rykker de øvrige hestene/ponniene inn i nærmeste ledige spor. Hester/ponnier i annen rekke rykker ikke frem til første rekke.
  5. Når startvogn ikke kan brukes, benyttes linjestart. 

Foto: Trav24.no

Tips en venn